Yrityskuvaus: Ensivaikutelman luominen | Filmille.fi

Yrityskuvaus: Ensivaikutelman luominen

Karoliina Partanen

3. huhtikuuta 2021

Yrityskuvauksella on monia etuja. Ansiokkaasti ja ammattimaisesti toteutetut valokuvat auttavat viestittämään potentiaalisille asiakkaille ja työntekijöille, millaiset arvot ja tavoitteet yritykselläsi on. Monet asiakkaat ovat myös kiinnostuneita näkemään, millaisessa työympäristössä työskentely oikein tapahtuu ja millaisia työntekijöitä palveluiden takaa oikein löytyykään. Yrityskuvat voivatkin siis auttaa rakentamaan asiakkaiden ja yrityksen välistä luottamusta – hienovaraisesti mutta tehokkaasti. 

Mitä hyötyä on yrityskuvauksesta?

Yrityskuvat ovat usein ensimmäinen asia, johon esimerkiksi verkkosivujesi vieralijat kiinnittävät huomiota. Verkkosivujen tunnelmaan ja ilmeeseen vaikuttavat - fonttien, värien ja sommittelun lisäksi - onnistuneet ja ammattimaisesti otetut yrityskuvat. 

Sivustollasi esillä olevat valokuvat vaikuttavatkin suuresti siihen, millaisen ensivaikutelman vierailija saa yrityksestäsi. Ensivaikutelman syntymiseen menee vain muutama sekunti ja onkin äärimmäisen tärkeää, että kuvauksen hoitaa kameransa tunteva ja asiansa osaava valokuvaaja, joka osaa taikoa yrityksesi parhaimmat ja persoonallisimmat puolet esiin. 

Valokuvaajan olisi kyettävä soveltamaan omia taitojaan ja näkemystään sinun ja firmasi toiveisiin. Millaisia asiakkaita firmasi haluaa tavoittaa ja millaisia palveluita yrityksesi tarjoaa vaikuttavat suuresti siihen, millaiset yrityskuvat sopivat sinulle ja yrityksellesi. Osa yrityksistä haluaa välittää firmastaan vakavan ja viileän ammattimaisen kuvan, kun taas osa haluaa leikitellä väreillä ja tuoda luovemman puolensa esiin. 

Yrityskuvat auttavat visuaalisen ilmeen yhtenäistämisessä

Kuvista on moneksi ja voit käyttää ammattikuvaajan ottamia yrityskuvia verkkosivujen lisäksi esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, sekä painetuissa ja digitaalisissa markkinointimateriaaleissa. 

Esteettisesti miellyttävät kuvat ovat tärkeitä etenkin sosiaalisessa mediassa. Voit esitellä kuvia esimerkiksi yrityksesi toimitiloista, toimiston sisustuksesta, aikaisemmista projekteista, sekä nykyisistä ja entisistä työntekijöistä. 

Etenkin spontaanin ja henkilökohtaisen oloiset kuvat työntekijöistä luovat usein ilmeikkään ja inhimillisen vaikutelman. Ne saavat niin potentiaaliset asiakkaat kuin työntekijätkin samaistumaan firmaasi paremmin ja saamaan paremman kuvan siitä, millaisia ihmisiä firman tarjoamien palveluiden takaa löytyykään. Myös kauniisti valaistut kuvat työtiloista ja vaikkapa aikaisemmista projekteista auttavat asiakkaitasi ymmärtämään, millaisessa ympäristössä työskentely tapahtuu. 

Filmille.fi on luotettava ja läpinäkyvä palvelu, jonka päämäärä on auttaa kuvaajia ja yrityksiä löytämään toisensa. Sivuston kautta voitkin selailla erilaisia työtarjouksia ja tutustua esimerkiksi erilaisten yrityskuvaajien hintoihin ja portfolioihin.

Löydä juuri sinulle sopiva kuvaaja juuri sinulle sopivaan hintaan.

Yrityskuvauksen hinta ja hinnoittelu

Me tiedämme, että erilaisten yrityskuvaajien kirjo on suuri ja realistisen budjetin laatiminen voikin joskus tuntua vaikealta. Haluammekin auttaa sinua vertailemaan eri yrityskuvausten hintoja ja löytämään luotettavan, taitavan ja juuri sinun budjettiisi sopivan yrityskuvajaan. 

Yrityskuvien olisi oltava laadukkaita, onhan kyseessä sinun oma yrityksesi, mutta kuvaushankkeeseen ei myöskään tarvitse käyttää kokonaista omaisuutta. Millaiset eri tekijät sitten vaikuttavat yrityskuvauksen hintaan? Entä mitä sinun tulisi pitää mielessäsi valokuvaajaa valitettasi ja budjettia laatiessasi?

Esimerkkejä yrityskuvauksista ja niiden hinnoista Filmille.fi palvelun kautta:

Löydä juuri sinulle sopiva kuvaaja juuri sinulle sopivaan hintaan.

Suunnittele hankkeesi huolellisesti

Huolellinen suunnittelu auttaa sinua budjetoimaan valokuvahankkeesi realistisesti. Millaisia kuvia haluat ja mihin tarkoitukseen ne ovat? Ovatko kuvat kenties yrityksesi verkkosivuille tai printattuihin markkinointimateriaaleihin? Kuinka monta erilaista kuvaa tarvitset? Onko ne suunnattu potentiaalisille asiakkaille tai kenties uusille työntekijöille? Haluatko, että valokuvaaja ottaa muotokuvia työntekijöistä, vai haluatko kuvillasi esitellä esimerkiksi työtiloja? 

Kuvauspalveluihin sisältyvät kustannukset

Valokuvaajan kokemus vaikuttaa suuresti yrityskuvauksen hintaan. Mitä kokeneempi kuvaaja, sitä enemmän hän yleensä veloittaa valokuvauspalveluistaan. Vuosia alalla toimineet valokuvaajat työskentelevät usein avustajan ja oman tiimin kanssa, mitkä taas tuovat oman lisäkustannuksensa palveluun. Myös valokuvastudioiden vuokraukseen ja välineisiin menee rahaa. 

Yksin työskentelevä valokuvaaja on usein oman tiimin kanssa työskentelevää valokuvaajaa edullisempi. Muista, että kokemattomampikin valokuvaaja voi soveltua tehtävään ja onnistua taikomaan yrityksesi parhaimmat puolet esiin.

Valokuvaajan sijainti ja matkakulut 

Myös valokuvaajan sijainti vaikuttaa yrityskuvauksen hintaan. Osa valokuvaajista on valmis matkustamaan kauemmaksikin, mutta tämä tosin usein tarkoittaa, että he joutuvat lisäämään ylimääräiset matkakustannukset, kuten bensat ja junaliput, palveluidensa hintaan. Lue, kuinka pitkän matkan päähän valokuvaajasi on valmis matkustamaan veloituksetta. Jos budjettisi on tiukka, pyri palkkaamaan paikallinen, samalla paikkakunnalla asuva yrityskuvaaja. 

Laskutus: tuntipalkalla vai per projekti?

Osa laskuttaa tuntipalkalla, osa taas laskuttaa projektikohtaisesti. Laatiessasi budjettiasi sinun tulisikin miettiä, kuinka suuri hanke on kyseessä ja kuinka pitkäksi aikaa haluat palkata yrityskuvaajan. Luuletko, että kuvat hoituvat tunnissa tai parissa, vai onko kyseessä suurempi, jopa päiviä vievä brändäysprojekti? Jos kyseessä on viikkoja tai kuukausia kestävä brändäysprojekti, hinta on luonnollisesti huomattavasti korkeampi kuin jos palkkaisit kuvaajan vain vaikkapa tunniksi. 

Monet kuvaajat myös tarjoavat erilaisia kuvauspaketteja ja laskuttavat erikseen tarjoamistaan eri palveluista. Jos haluat esimerkiksi sekä portrettikuvat että kuvat firmasi työtiloista, voi kuvaaja laskuttaa sinua erikseen sekä muotokuvista että sisustuskuvista.

Näin löydät itsellesi sopivan yrityskuvaajan

Erilaisten yrityskuvaajien skaala on laaja. Valokuvaajan etsiminen ja kilpailuttaminen voi tuntua varsin haasteelliselta tehtävältä – etenkin, jos olet ensimmäistä kertaa liikenteessä. Me olemmekin koonneet avuksesi muutamia vinkkejä, jotka auttavat sinua valitsemaan juuri sinun firmallesi sopivan yrityskuvaajan.

1. Millaisen vaikutelman haluat antaa yrityksestäsi?

Mieti aivan ensimmäiseksi, minkätyylisiä kuvia haluat ja millaisen vaikutelman haluat välittää potentiaalisille asiakkaille ja työntekijöille. Mitä yrityksesi tekee ja millainen on yrityksesi kohderyhmä?

Jos kohderyhmäsi työskentelee vaikkapa finanssialalla ja haluat antaa yrityksestäsi kiillotetun ja ammattitaitoisen vakavan vaikutelman, kuvien värimaailman olisi oltava neutraali ja kuvien teräviä. Jos yrityksesi kohderyhmä taas on vaikkapa perheelliset, olisi kuvien taas välitettävä yrityksestä pehmeä, helposti lähestyttävä ja inhimillinen kuva. 

Esimerkiksi kuvien värimaailma, valaistus, terävyys ja kuvakulmat vaikuttavat suuresti kuvien tunnelmaan. Jokaisen valokuvaajan tyyli on erilainen ja omien toiveidesi ja tavoitteidesi määritteleminen helpottaakin sopivan valokuvaajan löytämistä. 

2. Tarkastele kuvaajan portfoliota ja aikaisempia työnäytteitä.

Useimmat valokuvaajat tarjoavat kattavan skaalan erilaisia kuvauspalveluita hääkuvauksesta brändikuvaukseen. Harva kuvaaja erikoistuu ainoastaan yrityskuvaukseen. Erilaisten kuvapalveluiden kirjo ei suinkaan tarkoita, että kuvaaja ei olisi kykenevä ottamaan edustuskelpoisia ja yrityksesi visuaaliseen ilmeeseen ja estetiikkaan sopivia valokuvia. 

Jokainen kuvaaja on erilainen ja jokaisella on omat vahvuutensa. Osa kuvaajista pitää ihmisten valokuvaamisesta, osa taas tilojen. Valokuvaaja, jolla on paljon kokemusta vaikkapa hääkuvista tai muotokuvista, voi hyvinkin soveltua tehtävään, jos suunnitelmissasi on ottaa esimerkiksi muotokuvia työntekijöistä. Jos taas haluat valokuvia vaikkapa koneistosta tai työtiloista, voi tuote- ja sisustuskuviin erikoistunut valokuvaaja soveltua tehtävään paremmin. 

Myös estetiikalla on väliä. Mieti siis myös, millainen tunnelma kuvaajan kuvista välittyy, miten hän käyttää valoa ja millaisista kuvakulmista hänellä on tapana ottaa kuvansa. Soveltuuko kuvaajan tyyli sinun tavoitteisiisi ja yrityksesi imagoon?

3. Tarkista, missä kuvaaja työskentelee.

Kuvaajan sijainti vaikuttaa suuresti yrityskuvauksen hintaan, sillä suurin osa kuvaajista laskuttaa ylimääräistä vaikkapa toiseen maakuntaan tai kaupunkiin matkustamisesta. Jos yritykskuvauksen hinta on sinulle merkittävä tekijä, pyri etsimään paikallisia yrityskuvaajia tai kuvaajia, joiden hinta pysyttelee aina samana sijainnista riippumatta. Moni valokuvaaja on valmis matkustamaan kauemmaksikin, jos asiakas on oikein tykästynyt hänen tyyliinsä.

4. Kiinnitä huomiota kuvaajan ammattimaisuuteen.

Kuvaajan teknisten taitojen ja tyylin lisäksi kuvaajan kommunikointitaidot vaikuttavat ammattimaisuuteen. Suosittelemmekin, että kiinnität huomiota esimerkiksi siihen, miten hän vastaa vaikkapa puhelimeen ja kuinka nopeasti hän vastaa sähköpostiviesteihin. Asiansa osaava ja ammattitaitoinen kuvaaja pyrkii vastaamaan asiakkaiden viesteihin nopeasti ja ystävällisesti. 

Kuvaajan kommunikointitaidot antavat usein hyvin osviittaa siitä, millaista hänen kanssaan on työskennellä. Mitä yhteistyökykyisempi ja ammattitaitoisempi kuvaaja, sitä suuremmalla todennäköisyydellä päädytte hyvään yhteisymmärrykseen siitä, millaiset yrityskuvat sopivat firmallesi parhaiten.

Löydä juuri sinulle sopiva kuvaaja juuri sinulle sopivaan hintaan.

Yrityskuvat ja firman brändäys

Yrityskuvat ovat olennainen osa yrityksen brändäystä ja yrityksen visuaalisen ilmeen muovaamista. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja esimerkiksi yrityskuvien värimaailma, valaistus ja tunnelma viestittävät asiakkaille muutamissa sekunneissa, millainen yritys on kyseessä. Tässä muutamia vinkkejä, joiden avulla voit vahvistaa yrityksesi visuaalista ilmettä ammattimaisesti toteutetun yrityskuvauksen avulla. 

1. Määrittele, ketä asiakkaasi ovat.

Kuvat auttavat luomaan oikeanlaisen tunnelman, olipa kyseessä sitten yrityksen verkkosivut tai vaikkapa printattu kuvasto. Asiakaskuntasi määritteleminen auttaa sinua suunnittelemaan, millaisia ja minkä tyylisiä yrityskuvia tarvitset. 

Millaisia kiinnostuksen kohteita asiakkaillasi on? Mitä he tarvitsevat yritykseltäsi ja mitä yrityksesi voi tarjota heille? Minkä ikäisiä he ovat? Millaisia harrastuksia heillä on? Millainen värimaailma puhuttelee heitä?

2. Brändikuvaus: Mieti, millaisen värimaailman ja tunnelman haluat kuviisi.

Mieti kuvien tunnelmaa, värimaailmaa ja valaistusta. Kuviesi estetiikka ja tunnelma määrittelevät, minkätyylisiin ja millaisiin ihmisiin yrityksesi vetoaa. 

Kuvien värimaailman olisi oltava yhtenäinen yritykseesi sidoksissa olevan muun värimaailman kanssa. Jos verkkosivusi ovat metallisen harmaat, pastelliset ja luonnonvaloa tulvivat yrityskuvat eivät välttämättä sovellu tarkoitukseen. 

Haluatko, että yrityskuvistasi välittyy leikkisä ja luonnollinen tunnelma, vai haluatko välittää yrityksestä kenties vakavastiotettavan ja luottamusta herättävän vaikutelman? Hempeät, pehmeästi valaistut yrityskuvat eivät välttämättä puhuttele esimerkiksi autonosista kiinnostuneita asiakkaita, kun taas metallisen sävyiset ja terävät kuvat eivät vedä puoleensa luonnosta ja ympäristöstä kiinnostuneita asiakkaita.

3. Suunnittele, millaisia kuvia haluat.

Tarvitsetko sekä kuvia esimerkiksi työtilojen sisustuksesta, spontaanin oloisia tilannekuvia työntekijöistä työn touhussa, vaiko kenties virallisen oloisia muotokuvia työntekijöistä? Yrityskuvilla, niiden tunnelmasta ja tyylistä riippumatta, on aina yksi ja sama tarkoitus, ja se on luottamuksen herättäminen. Tunnelma, värimaailma ja muut kuvien estetiikkaan vaikuttavat tekijät ovat vain ekstraa. 

Monia asiakkaita kiinnostaa tietää, millaisessa työympäristössä työskentely tapahtuu ja millaisia työntekijöitä yrityksen tekemien palveluiden takaa löytyykään. Taidokkaasti otetut yrityskuvat auttavatkin yrityksen visuaalisen ilmeen luomisen lisäksi luottamuksen rakentamisessa.

Löydä juuri sinulle sopiva kuvaaja juuri sinulle sopivaan hintaan.